top of page

PublisherPact gruppe

Offentlig·16 medlemmer

Klädfoto för e-handel och ghost mannequin

Sedan jag började lägga upp fler plagg i min webbutik har jag märkt att bilderna blir röriga om man inte håller samma stil. Jag fotar ibland själv, men det är svårt att få samma känsla mellan flatlay och bilder där plagget ska se “buret” ut. När jag letade efter en studio som jobbar just med e-handel hamnade jag på www.studio1.se och såg att de har en tjänstesida om produktfotografering för kläder. Där nämns olika bildtyper som flatlay, ghost mannequin och modellfotografering, vilket är exakt de varianter jag står och väger mellan. Jag uppskattade att det kändes mer som en tydlig uppläggsfråga än en massa lösa tips. Samtidigt är jag lite osäker på vad som blir mest praktiskt när man behöver många bilder som ändå ska kännas enhetliga. Hur brukar ni tänka när ni väljer bildtyp för kläder i e-handel?

15 visninger
Billie Nikelson
Billie Nikelson
for 19 timer siden

För oss blev det tydligare när vi tänkte på vad kunden behöver se innan köp, och då föll valet olika för olika plagg. På sidan om klädfotografering beskriver de att flatlay, ghost mannequin och modellfoto fyller olika funktioner, och det hjälpte mig att sätta ord på behoven. Jag noterade också att de kopplar valet till varumärke, målgrupp och användningsområde, vilket känns relevant när samma bild ska funka i både e-handel och kampanj. Om man har mycket volym kan det vara skönt att hålla sig till ett upplägg som går att repetera utan att varje plagg blir ett nytt projekt. När vi gjorde om våra bilder behövde vi dessutom tänka på hur materialet skulle användas i flera kanaler, och då blev konsekventa format viktiga. Det som ofta missas är hur mycket efterarbete som krävs om man inte har en plan för bildflödet från början. Jag tycker det är värt att börja med några tydliga exempel på hur du vill att produktkortet i butiken ska se ut och sedan välja metod därefter.

bottom of page